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Powassan-Virus ( германски )

добавил wikipedia DE

Powassan-Virus ist eine Spezies (Art) von Viren in der Gattung Flavivirus. Powassan-Viren werden von Zecken übertragen; die Virusspezies kommt in Nordamerika und im östlichen Sibirien vor.[3][4] Der Name leitet sich von der Stadt Powassan[5] in Ontario ab. Dort wurde das Virus erstmals bei einem kleinen Jungen entdeckt, welcher daran gestorben ist. Das Powassan-Virus kann eine Enzephalitis (Powassan-Enzephalitis) hervorrufen. Bislang existiert keine Impfung und keine wirksame medikamentöse Therapie gegen das Virus. Die Vermeidung von Zeckenbissen in den Endemiegebieten ist die beste Vorsorge.[6]

Vorkommen

Das Virus ist in Nordamerika das einzige Flavivirus, welches von Zecken übertragen wird und beim Menschen pathogen ist.[7] Des Weiteren wird das Powassan-Virus in den wärmeren Zonen Eurasiens gefunden, wo es Teil des Zecken-Enzephalitis-Viruskomplexes (Tick-Borne-Enzephalitis-Komplex, TBE) ist.[8][9] Es kommt im Südosten Sibiriens in Primorski Krai vor und wurde dort vermutlich vor 70 Jahren eingeschleppt.[10]

Evolution

Das Powassan-Virus ist ein RNA-Virus, welches in 2 separate Abstammungslinien aufgespalten ist:

  • Linie 1 wird auch Prototyp-Linie genannt,[11]
  • Linie 2 die Hirschzecken-Virus-Linie (DTV, Deer-Tick-Virus).[12][9]

Die Linie 2 hat die größere genetische Variabilität. Das ist ein Hinweis, dass sie die ältere Linie ist, die sich durch natürliche Selektion gespalten hat.[9] Die Hirschzecken-Virus-Linie ist dem Powassan-Virus-Prototyp sehr ähnlich. Eine Sequenzanalyse zeigte eine Übereinstimmung der Nukleinsäuresequenz in 84 % und der Aminosäuresequenz in 94 %.[9] Danach müssten sich die beiden Linien vor etwa 200 Jahren getrennt haben.[13] Obwohl die Linie 2 in Powassan-Virus-positiven Zeckenpopulationen dominiert, wurden Erkrankungen beider Linien sowohl in Nordamerika als auch in Sibirien nachgewiesen.[4][14] Da das Hüllprotein von Flaviviren stark konserviert ist, gibt es häufig immunologische Kreuzreaktionen verschiedener Arten. Das erschwert die immunologische Unterscheidbarkeit dieser Flaviviren immens. Sie gelten als serologisch nicht unterscheidbar.[3] Daher werden beide Viruslinien der gleichen Spezies zugeordnet.

Übertragung

Das Powassan-Virus kann beim Biss folgender Zeckenarten der Gattungen Ixodes und Dermacentor übertragen werden:[3]

Der Biss von Ixodes cookei ist relativ selten. Meistens wird dabei ein Hirsch-Zeckenvirus übertragen.[9] Ixodes scapularis ist ein wichtiger Überträger des Hirschzecken-Virus und spielt eine bedeutende Rolle beim Powassan-Virus.[9] Auch für die Übertragung der Lyme-Borreliose ist Ixodes scapularis bedeutsam, weil es verschiedene Säugetierarten befällt und Menschen sofort beißt.[15] In Kanada und im nordöstlichen Teil der USA ist Ixodes cookei die vorherrschende Zeckenart, in Minnesota und Wisconsin dagegen Ixodes scapularis.[4] In Nordamerika wird das Powassan-Virus von drei verschiedenen Säugetierarten durch drei verschiedenen Zeckenarten auf den Menschen übertragen.[9] Ixodes cookei überträgt Powassan-Virus von Murmeltieren auf den Menschen, Ixodes marxi von Eichhörnchen und Ixodes scapularis von nordamerikanischen Weißfußmäusen.[14]

Basierend auf den Kenntnissen von anderen Erregern, die von Zecken übertragenen werden, wie Lyme-Borreliose oder Anaplasmose, wird angenommen, dass eine Zecke nach weniger als 12 Stunden nach Aufnahme des Powassan-Virus Menschen infizieren kann.[16] Eine Rückübertragung des Powassan-Virus durch Zecken vom Menschen auf andere Säugetiere wurden nicht beobachtet. Infektionen des Menschen sind für das Powassan-Virus eine Sackgasse.[14]

Krankheitsbild

Eine Powassan-Virus-Infektion ist selten die Ursache einer Enzephalitis. Die Powassan-Virus-Enzephalitis ist in der Regel aber schwer und bleibende neurologische Veränderungen sind häufig.[3] Die Symptome einer Powassan-Virus-Enzephalitis ähneln einer akuten disseminierten Enzephalomyelitis.[3] Die Diagnose wird zusätzlich dadurch erschwert, dass nur wenige Labors in der Lage sind, eine serologische Powassan-Virus-Testung durchzuführen.[17] Ein direkter Virus-Nachweis im Blut oder Liquor durch PCR oder Kultur ist leider nur in der Prodromalphase möglich.[18] Die ersten Symptome treten ein bis drei Wochen nach Infektion auf.[4] Die Krankheit beginnt mit Fieber, Kopfschmerzen, Übelkeit, gelegentlicher Verwirrtheit und allgemeiner Schwäche.[14] Wegen der Schwere der Erkrankung wird eine stationäre Behandlung empfohlen. Im weiteren Verlauf treten die typischen Symptome einer Meningoenzephalitis auf: Krämpfe, Sprachstörungen, Hirnnervenlähmungen, Paresen und Bewusstseinsstörungen.[4][14] Da es gegenwärtig keine Impfung und keine wirksame spezifische medikamentöse Therapie gibt, muss symptomatisch behandelt werden. Diese besteht in einer Bekämpfung der Hirnschwellung, intravenöse Flüssigkeitsbehandlung und gegebenenfalls Beatmung.[14] Etwa 10 % der Fälle mit Powassan-Virus-Enzephalitis versterben, von den Überlebenden haben etwa 50 % bleibende neurologische Veränderungen.[16] Zwischen 2000 und 2011 verstarben in den USA 49 Patienten wegen einer Powassan-Virus-Enzephalitis.[15]

Im Jahr 2017 wurde der seltene Fall einer Infektion bei einem 5 Monate alten Jungen aus Connecticut publiziert. Er überlebte die Erkrankung mit normaler motorischer und sprachlicher Entwicklung im Alter von 10 Monaten. Das MRT zeigte aber schwere Hirnveränderungen wie Gliose und Enzephalomalazie des Thalamus und der Basalganglien beiderseits, einen Volumenverlust und eine Verkalkung der linken Basalganglien.[19]

Vorbeugung

Bei Erkrankungen, die von Zecken übertragen werden, ist die Prävention besonders wichtig. Die Gefahr eines Zeckenbisses ist in dichten Waldgebieten und Gebieten mit hohem Gras besonders hoch. Es wird empfohlen, eine lockere Kleidung zu tragen, die alle Hautbezirke bedeckt. Dazu gehören lange Hosen und hohe Socken. Dadurch können Zecken nicht direkt die menschliche Haut angreifen.[20] Nach einem Aufenthalt im Freien sollte man den eigenen Körper sorgfältig nach Zecken absuchen. Hilfreich ist auch das gegenseitige Absuchen der Haut durch Freunde oder Familienangehörige. Ferner gibt es die Möglichkeit, die Kleidung mit zeckenabstoßenden Mitteln zu behandeln, zum Beispiel mit permethrin-haltigen Präparaten. Zum Schutz von Haustieren gegen Zeckenbisse gibt es ebenfalls abstoßende Präparate. Auch müssen Haustiere, die sich in entsprechenden Gebieten aufgehalten haben, sorgfältig nach Zecken abgesucht werden.[21]

Im Übrigen muss daran gedacht werden, dass die ersten Zeichen erst nach 7–21 Tagen auftreten. Bei neurologischen Symptomen in diesem Zeitraum sollte dem behandelnden Arzt mitgeteilt werden, dass ein Zeckenbiss stattgefunden hat.

Einzelnachweise

  1. a b c d e ICTV: ICTV Taxonomy history: Yellow fever virus, EC 51, Berlin, Germany, July 2019; Email ratification March 2020 (MSL #35)
  2. ICTV Master Species List 2018b.v2. MSL #34, März 2019
  3. a b c d e Mark D. Hicar, Kathryn Edwards, Karen Bloch: Powassan virus infection presenting as acute disseminated encephalomyelitis in Tennessee. In: The Pediatric Infectious Disease Journal. Band 30, Nr. 1, 2011, ISSN 1532-0987, S. 86–88, doi:10.1097/INF.0b013e3181f2f492, PMID 20736878.
  4. a b c d e Justin Birge, Steven Sonnesyn: Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA. In: Emerging Infectious Diseases. Band 18, Nr. 10, Oktober 2012, ISSN 1080-6059, S. 1669–1671, doi:10.3201/eid1810.120621, PMID 23017222, PMC 3471639 (freier Volltext).
  5. The Municipality of Powassan, Homepage.
  6. Powassan-Enzephalitis. DocCheck Flexikon. DocCheck Medical Services GmbH, 2021.
  7. Gerhard Dobler: Zoonotic tick-borne flaviviruses. In: Veterinary Microbiology. Band 140, Nr. 3-4, 27. Januar 2010, ISSN 1873-2542, S. 221–228, doi:10.1016/j.vetmic.2009.08.024, PMID 19765917.
  8. NCBI: tick-borne encephalitis virus group
  9. a b c d e f g Doug E. Brackney, Ivy K. Brown, Robert A. Nofchissey, Kelly A. Fitzpatrick, Gregory D. Ebel: Homogeneity of Powassan virus populations in naturally infected Ixodes scapularis. In: Virology. Band 402, Nr. 2, 5. Juli 2010, ISSN 1096-0341, S. 366–371, doi:10.1016/j.virol.2010.03.035, PMID 20434750, PMC 2875267 (freier Volltext).
  10. E. L. Subbotina, V. B. Loktev: [Molecular evolution of the tick-borne encephalitis and Powassan viruses]. In: Molekuliarnaia Biologiia. Band 46, Nr. 1, 2012, ISSN 0026-8984, S. 82–92, PMID 22642104.
  11. NCBI: Tick-borne powassan virus (strain lb)
  12. NCBI: Deer tick virus
  13. Kendra N. Pesko, Fernando Torres-Perez, Brian L. Hjelle, Gregory D. Ebel: Molecular epidemiology of Powassan virus in North America. In: The Journal of General Virology. Band 91, Pt 11, November 2010, ISSN 1465-2099, S. 2698–2705, doi:10.1099/vir.0.024232-0, PMID 20631087, PMC 3052558 (freier Volltext).
  14. a b c d e f Centers for Disease Control and Prevention. (2010). Powassan. Abgerufen auf https://www.cdc.gov/powassan/
  15. a b Justin Birge, Steven Sonnesyn: Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA. In: Emerging Infectious Diseases. Band 18, Nr. 10, 2012, ISSN 1080-6059, S. 1669–1671, doi:10.3201/eid1810.120621, PMID 23017222, PMC 3471639 (freier Volltext).
  16. a b Minnesota Department of Health. In: Powassan. MDH. Abgerufen am 27. Oktober 2013.
  17. David F. Neitzel, Ruth Lynfield, Kirk Smith: Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA. In: Emerging Infectious Diseases. Band 19, Nr. 4, 2013, ISSN 1080-6059, S. 686, doi:10.3201/eid1904.121651, PMID 23750562, PMC 3647426 (freier Volltext).
  18. Meghan E Hermance, Saravanan Thangamani: Powassan Virus: An Emerging Arbovirus of Public Health Concern in North America. In: Vector Borne and Zoonotic Diseases (Larchmont, N.Y.). Band 17, Nr. 7, 2017, ISSN 1557-7759, S. 453–462, doi:10.1089/vbz.2017.2110, PMID 28498740, PMC 5512300 (freier Volltext).
  19. Jessica W. Tutolo, J. Erin Staples, Lynn Sosa, Nicholas Bennett: Notes from the Field: Powassan Virus Disease in an Infant — Connecticut, 2016. In: MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report. Band 66, Nr. 15, 21. April 2017, ISSN 0149-2195, S. 408–409, doi:10.15585/mmwr.mm6615a3, PMID 28426641, PMC 5687186 (freier Volltext).
  20. Diep K Hoang Johnson, J Erin Staples, Mark J Sotir, David M Warshauer, Jeffrey P Davis: Tickborne Powassan virus infections among Wisconsin residents. In: WMJ: official publication of the State Medical Society of Wisconsin. Band 109, Nr. 2, 2010, ISSN 1098-1861, S. 91–97, PMID 20443328.
  21. National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases (NCEZID), Division of Vector-Borne Diseases (DVBD): Preventing Ticks on Your Pets. Centers for Disease Control and Prevention (CDC), abgerufen am 3. März 2019 (englisch).
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Powassan-Virus: Brief Summary ( германски )

добавил wikipedia DE

Powassan-Virus ist eine Spezies (Art) von Viren in der Gattung Flavivirus. Powassan-Viren werden von Zecken übertragen; die Virusspezies kommt in Nordamerika und im östlichen Sibirien vor. Der Name leitet sich von der Stadt Powassan in Ontario ab. Dort wurde das Virus erstmals bei einem kleinen Jungen entdeckt, welcher daran gestorben ist. Das Powassan-Virus kann eine Enzephalitis (Powassan-Enzephalitis) hervorrufen. Bislang existiert keine Impfung und keine wirksame medikamentöse Therapie gegen das Virus. Die Vermeidung von Zeckenbissen in den Endemiegebieten ist die beste Vorsorge.

лиценца
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wikipedia DE

Powassan virus ( англиски )

добавил wikipedia EN

Powassan virus (POWV) is a Flavivirus transmitted by ticks, found in North America and in the Russian Far East. It is named after the town of Powassan, Ontario, where it was identified in a young boy who eventually died from it. It can cause encephalitis, an infection of the brain. No approved vaccine or antiviral drug exists. Prevention of tick bites is the best precaution.

Classification and occurrence

Powassan virus (POWV) is a Flavivirus named after the town of Powassan, Ontario, Canada, where it was identified in a 5-year-old boy who died from encephalitis in 1958.[2][3] The virus exists in North America and causes long-term neurological sequelae.[4][5][6] The first human case in the United States was found in 1970 in New Jersey and in Russia in 1978.[2] As of 2010, Powassan virus has been noted as the only tick-borne Flavivirus in North America with human pathogenicity.[7]

Powassan virus is also found in the warm climate across Eurasia, where it is part of the tick-borne encephalitis virus-complex.[8] It is found in the Russian Far East (Primorsky Krai) and appears to have been introduced there 70 years ago.[9]

Evolution

Powassan virus is an RNA virus split into two separate lineages: Lineage I, labeled as the "prototype" lineage; and Lineage II, the deer tick virus (DTV) lineage.[8] Lineage II has the most genetic variation, which indicates that it is most likely the ancestral lineage that split as a result of positive natural selection.[8] DTV is very closely related to Powassan virus and a sequence analysis showed that the two viruses diverged about 200 years ago.[10] Even though Lineage II has been predominant in POWV positive tick pools, both lineages have had confirmed cases of human disease in North America and Russia[6][11] The lineages share 84% nucleotide sequences and 94% amino acid sequence identity.[8] Cross-neutralization occurs among flaviviruses due to the conservation of the envelope protein; this is what contributes to the fact that the two lineages are "serologically indistinguishable."[5] As a result, the lineages are part of the same viral species.[9]

According to the last data,[12] evolutionary rate of Powassan virus is 3.3 × 10−5 nucleotide substitution per site per year (95% HPD, 2.0 × 10−5–4.7 × 10−5), which is significantly lower than values reported in the previous studies.[13][14] The values is compatible with that of tick-borne encephalitis virus (TBEV) and louping-ill virus (LIV) (1.0 × 10−5–2.2 × 10−5 for TBEV[15][16] and 5.7 × 10−6–3.9 × 10−5 for LIV[17]).

The most recent common ancestor of modern POWV split into two independent genetic lineages between 2600 and 6030 years ago probably as a result of the Beringia flood about 11.72 thousand years ago.[12]

Vectors

The virus can be transmitted with bites from altogether six known species of ticks; the following four species of Ixodes ticks: Ixodes cookei, Ixodes scapularis, Ixodes marxi and Ixodes spinipalpus and the ticks Dermacentor andersoni and Dermacentor variabilis.[5]

People with POWV have been mostly confirmed as having one strain of POWV, the deer tick virus.[8] Ix. scapularis is an important vector for the deer tick virus, which plays a vital role in maintaining the POWV.[8] Ix. scapularis is also a primary vector for the agent of Lyme disease, because they are generalist feeders and readily bite humans.[6]

In Canada and the Northeastern United States Ixodes cookei is the predominant species, while Ix. scapularis is a significant vector in Minnesota and Wisconsin.[6] POWV is transmitted when an infected tick bites a mammal; in humans the tick is typically Ix. scapularis.[18] In North America, the lineages of the POWV are maintained in three main enzootic cycles[8] involving three different tick species and their respective small to medium-sized woodland mammals.[8] POWV may infect Ix. cookei and woodchucks, or it may infect Ix. marxi and squirrels, and it can cycle between Ix. scapularis and white-footed mice.[11]

Based on the time interval for other tick-borne diseases like Lyme disease and anaplasmosis, the time interval for transmission of POWV is expected to be less than 12 hours.[19] Once the POWV reaches humans it cannot be transmitted to a feeding tick, therefore humans are considered "dead-end" hosts.[11] As of 2004, the fastest transmission time of DTV from a Ix. scapularis nymph to a mouse was no more than 15 minutes.[20]

Symptoms

Powassan virus infection is rarely diagnosed as a cause of encephalitis; however, when it is, Powassan encephalitis is severe, and neurologic sequelae are common.[5] Powassan encephalitis has symptoms compatible with acute disseminated encephalomyelitis, oftentimes making it difficult to diagnose.[5] Powassan virus encephalitis is a challenge to diagnose because there are only a few laboratories that offer testing, the most effective being serologic testing.[21]

There are currently no medications or approved vaccines to treat or prevent the POWV. People affected by Powassan virus generally first show symptoms 1 to 3 weeks after infection.[6] The initial symptoms include fever, headache, nausea, occasional confusion, and weakness.[11] With severe Powassan illnesses the victims should be hospitalized, because the symptoms do worsen. If not treated, symptoms could extend to meningoencephalitis, which may include: seizures, aphasia, cranial nerve palsies, paresis and altered mental status.[6][11] Currently, the best ways to treat POWV illnesses include medications to reduce brain swelling, respiratory support and intravenous fluids.[11] About 10% of POWV encephalitis cases are fatal and half the survivors have permanent symptoms that affect their brain.[19]

Reported cases (2001–present)

There were 33 confirmed cases of Powassan virus infection in the U.S. between 2001 and 2010.[6]

A rare case of a five-month-old Connecticut infant boy contracting Powassan virus infection was published in 2017. He survived with normal motor and verbal development on follow-up at the age of 10 months, but a head MRI showed severely abnormal brain conditions, including scarring (gliosis) and softening (encephalomalacia) in the thalamus and basal ganglia on both sides, and volume loss and early mineralization in the left basal ganglia.[22]

On October 28, 2019, former U.S. Senator Kay Hagan died after contracting Powassan virus in 2016. She was 66 years old.[23]

In May 2022, the Connecticut Department of Public Health confirmed that a man aged in his 50s contracted Powassan virus in the state during March and was hospitalised with severe neurological symptoms, though he was later discharged from hospital to recover at home.[24] In May 2023, the Maine Center for Disease Control and Prevention reported that a 58-year-old adult male from Sagadahoc County died from Powassan virus.[25]

Epidemiology

Powassan Virus (POWV) is the only tick-borne flavivirus endemic in North America.[2] POWV human illnesses have been reported in the United States, Canada and Russia.[2] POWV has different genetic variations including deer tick virus (DTV) which is transmitted by the black-legged tick (aka deer tick), Ixodes scapularis.[26] It has two distinct lineages. POWV lineage I is transmitted by the Ixodes cookei which is endemic in the Great Lakes region of the United States.[3] POWV lineage II is transmitted by Ixodes scapularis which is endemic in the Northeast United States.[3] Humans can become infected in 15 to 30 minutes after tick attachment.[3][2][27]

Ixodes ticks have three life stages that require a host: larva, nymph and adult.[28] Each stage requires a blood meal to progress to the next life stage. The nymph stage frequently bites humans and is the stage in which I. scapularis is most likely to infect a human host with a pathogen.[29] The most common reservoir (or host) for I. scapularis are white-footed mouse and white-tail deer.[3][30] The most common reservoirs for I. cookei are skunks, woodchucks and squirrels.[3] Humans are incidental hosts which means the ticks do not need to feed on humans to survive, humans are merely the host they find at the time for their next blood meal.[31]

In the US, the highest incidence of POWV is in Minnesota and Wisconsin, with Massachusetts and New York also having higher incidence than other states in the Great Lakes or Northeast region.[2] POWV was included in the list of nationally notifiable diseases to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) in 2002.[31] Between 2009 and 2018, 133 cases of neuroinvasive POWV and 12 cases of non-neuroinvasive POWV were reported to the CDC.[32] Since its discovery in 1958, there have only been 150 reported human illnesses caused by POWV.[2] The incidence rate of POWV in the United States was 1 case per year from 1958 to 2005, and has risen to an average of 10 cases per year since then.[2]

Currently, POWV is detected with IgM antibody capture ELISA of an IgM immunofluorescence antibody (IFA) assay, plaque reduction neutralization test (PRNT), detection of virus-specific nucleic acids, isolation in culture, or a>4-fold increase in antibody titers from paired acute and convalescent sera.[33] These specific tests for POWV can only be done at a state lab or the CDC.[2] Diagnostic criteria as set by the CDC are: resides in an endemic area, reported tick exposure, and presented with fever, altered mental status, seizures and focal neurological deficits and blood, tissue or cerebrospinal fluid (CSF) are positive on Powassan IgM or Powassan PRNT tests.[3][2]

Research

Scientists at Vaccine and Immunotherapy Center at The Wistar Institute have designed and tested the first-of-its-kind synthetic DNA vaccine candidate against Powassan virus (POWV), targeting portions of the virus envelope protein.[34][35]

References

  1. ^ "Genus: Flavivirus" (html). International Committee on Taxonomy of Viruses. 20 March 2019. Retrieved 31 October 2019.
  2. ^ a b c d e f g h i j Kemenesi G, Bányai K (January 2019). "Tick-Borne Flaviviruses, with a Focus on Powassan Virus". Clinical Microbiology Reviews. 32 (1): e00106–17, /cmr/32/1/e00106–17.atom. doi:10.1128/CMR.00106-17. PMC 6302355. PMID 30541872.
  3. ^ a b c d e f g Patel KM, Johnson J, Zacharioudakis IM, Boxerman JL, Flanigan TP, Reece RM (2018). "First confirmed case of Powassan neuroinvasive disease in Rhode Island". IDCases. 12: 84–87. doi:10.1016/j.idcr.2018.03.016. PMC 6010959. PMID 29942757.
  4. ^ Campbell, O.; Krause, P. J. (2020). "The emergence of human Powassan virus infection in North America". Ticks and Tick-borne Diseases. 11 (6). doi:10.1016/j.ttbdis.2020.101540.
  5. ^ a b c d e Hicar MD, Edwards K, Bloch K (January 2011). "Powassan virus infection presenting as acute disseminated encephalomyelitis in Tennessee". The Pediatric Infectious Disease Journal. 30 (1): 86–88. doi:10.1097/INF.0b013e3181f2f492. PMID 20736878.
  6. ^ a b c d e f g Birge J, Sonnesyn S (October 2012). "Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA". Emerging Infectious Diseases. 18 (10): 1669–1671. doi:10.3201/eid1810.120621. PMC 3471639. PMID 23017222.
  7. ^ Dobler G (January 2010). "Zoonotic tick-borne flaviviruses". Veterinary Microbiology. 140 (3–4): 221–228. doi:10.1016/j.vetmic.2009.08.024. PMID 19765917.
  8. ^ a b c d e f g h Brackney DE, Brown IK, Nofchissey RA, Fitzpatrick KA, Ebel GD (July 2010). "Homogeneity of Powassan virus populations in naturally infected Ixodes scapularis". Virology. 402 (2): 366–371. doi:10.1016/j.virol.2010.03.035. PMC 2875267. PMID 20434750.
  9. ^ a b Subbotina EL, Loktev VB (2012). "[Molecular evolution of the tick-borne encephalitis and Powassan viruses]". Molekuliarnaia Biologiia. 46 (1): 82–92. doi:10.1134/S0026893311060148. PMID 22642104. S2CID 18500235.
  10. ^ Pesko KN, Torres-Perez F, Hjelle BL, Ebel GD (November 2010). "Molecular epidemiology of Powassan virus in North America". The Journal of General Virology. 91 (Pt 11): 2698–2705. doi:10.1099/vir.0.024232-0. PMC 3052558. PMID 20631087.
  11. ^ a b c d e f "Powassan". Centers for Disease Control and Prevention. 2010.
  12. ^ a b Bondaryuk AN, Peretolchina TE, Romanova EV, Yudinceva AV, Andaev EI, Bukin YS (6 December 2021). "Phylogeography and Re-Evaluation of Evolutionary Rate of Powassan Virus Using Complete Genome Data". Biology. 10 (12): 1282. doi:10.3390/biology10121282. PMC 8698833. PMID 34943197.
  13. ^ Pesko KN, Torres-Perez F, Hjelle BL, Ebel GD (November 2010). "Molecular epidemiology of Powassan virus in North America". The Journal of General Virology. 91 (Pt 11): 2698–2705. doi:10.1099/vir.0.024232-0. PMC 3052558. PMID 20631087.
  14. ^ Subbotina EL, Loktev VB (January 2012). "[Molecular evolution of the tick-borne encephalitis and Powassan viruses]". Molekuliarnaia Biologiia. 46 (1): 82–92. PMID 22642104.
  15. ^ Uzcátegui NY, Sironen T, Golovljova I, Jääskeläinen AE, Välimaa H, Lundkvist Å, et al. (April 2012). "Rate of evolution and molecular epidemiology of tick-borne encephalitis virus in Europe, including two isolations from the same focus 44 years apart". The Journal of General Virology. 93 (Pt 4): 786–796. doi:10.1099/vir.0.035766-0. PMID 22205716.
  16. ^ Adelshin RV, Sidorova EA, Bondaryuk AN, Trukhina AG, Sherbakov DY, White Iii RA, et al. (August 2019). ""886-84-like" tick-borne encephalitis virus strains: Intraspecific status elucidated by comparative genomics". Ticks and Tick-Borne Diseases. 10 (5): 1168–1172. doi:10.1016/j.ttbdis.2019.06.006. PMID 31253516. S2CID 195760172.
  17. ^ Clark JJ, Gilray J, Orton RJ, Baird M, Wilkie G, Filipe AD, et al. (September 2020). Holbrook MR (ed.). "Population genomics of louping ill virus provide new insights into the evolution of tick-borne flaviviruses". PLOS Neglected Tropical Diseases. 14 (9): e0008133. doi:10.1371/journal.pntd.0008133. PMC 7515184. PMID 32925939.
  18. ^ Ebel GD (11 August 2009). "Update on Powassan virus: emergence of a North American tick-borne flavivirus". Annual Review of Entomology. 55 (1): 95–110. doi:10.1146/annurev-ento-112408-085446. PMID 19961325.
  19. ^ a b "Minnesota Department of Health". Powassan. MDH. Archived from the original on 2 February 2019. Retrieved 27 October 2013.
  20. ^ Ebel GD, Kramer LD (September 2004). "Short report: duration of tick attachment required for transmission of powassan virus by deer ticks". The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene. 71 (3): 268–271. doi:10.4269/ajtmh.2004.71.3.0700268. PMID 15381804.
  21. ^ Neitzel DF, Lynfield R, Smith K (April 2013). "Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA". Emerging Infectious Diseases. 19 (4): 686. doi:10.3201/eid1904.121651. PMC 3647426. PMID 23750562.
  22. ^ Tutolo JW, Staples JE, Sosa L, Bennett N (April 2017). "Notes from the Field: Powassan Virus Disease in an Infant - Connecticut, 2016". MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report. 66 (15): 408–409. doi:10.15585/mmwr.mm6615a3. PMC 5687186. PMID 28426641.
  23. ^ Morrill J, Murphy B (28 October 2019). "Former US Senator Kay Hagan dead at 66 after three-year battle with encephalitis". The News & Observer.
  24. ^ "Health Officials Urge Protection Against Tick Bites After 1st Case of Powassan Virus in CT in 2022". nbcnewyork.com. May 4, 2022.
  25. ^ Curwin, Eli (May 22, 2023). "Maine man dies from tick-borne illness". Boston.com. Retrieved May 22, 2023.
  26. ^ Robich RM, Cosenza DS, Elias SP, Henderson EF, Lubelczyk CB, Welch M, Smith RP (August 2019). "Prevalence and Genetic Characterization of Deer Tick Virus (Powassan Virus, Lineage II) in Ixodes scapularis Ticks Collected in Maine". The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene. 101 (2): 467–471. doi:10.4269/ajtmh.19-0281. PMC 6685567. PMID 31218999.
  27. ^ Eisen L (March 2018). "Pathogen transmission in relation to duration of attachment by Ixodes scapularis ticks". Ticks and Tick-Borne Diseases. 9 (3): 535–542. doi:10.1016/j.ttbdis.2018.01.002. PMC 5857464. PMID 29398603.
  28. ^ Mansfield KL, Jizhou L, Phipps LP, Johnson N (2017-07-11). "Emerging Tick-Borne Viruses in the Twenty-First Century". Frontiers in Cellular and Infection Microbiology. 7: 298. doi:10.3389/fcimb.2017.00298. PMC 5504652. PMID 28744449.
  29. ^ Johnson TL, Graham CB, Maes SE, Hojgaard A, Fleshman A, Boegler KA, et al. (September 2018). "Prevalence and distribution of seven human pathogens in host-seeking Ixodes scapularis (Acari: Ixodidae) nymphs in Minnesota, USA". Ticks and Tick-Borne Diseases. 9 (6): 1499–1507. doi:10.1016/j.ttbdis.2018.07.009. PMC 6594169. PMID 30055987.
  30. ^ Williams SC, Little EA, Stafford KC, Molaei G, Linske MA (July 2018). "Integrated control of juvenile Ixodes scapularis parasitizing Peromyscus leucopus in residential settings in Connecticut, United States". Ticks and Tick-Borne Diseases. 9 (5): 1310–1316. doi:10.1016/j.ttbdis.2018.05.014. PMID 29859885. S2CID 44168989.
  31. ^ a b Eisen RJ, Eisen L (April 2018). "The Blacklegged Tick, Ixodes scapularis: An Increasing Public Health Concern". Trends in Parasitology. 34 (4): 295–309. doi:10.1016/j.pt.2017.12.006. PMC 5879012. PMID 29336985.
  32. ^ "Statistics & Maps | Powassan". Centers for Disease Control and Prevention. 2019-07-10. Retrieved 2019-11-18.
  33. ^ Frost HM, Schotthoefer AM, Thomm AM, Dupuis AP, Kehl SC, Kramer LD, et al. (August 2017). "Serologic Evidence of Powassan Virus Infection in Patients with Suspected Lyme Disease1". Emerging Infectious Diseases. 23 (8): 1384–1388. doi:10.3201/eid2308.161971. PMC 5547799. PMID 28726610.
  34. ^ "New synthetic DNA vaccine against Powassan virus: Vaccine protects animals against tick-borne Powassan virus, an emerging infectious disease".
  35. ^ Choi H, Kudchodkar SB, Ho M, Reuschel EL, Reynolds E, Xu Z, et al. (October 2020). "A novel synthetic DNA vaccine elicits protective immune responses against Powassan virus". PLOS Neglected Tropical Diseases. 14 (10): e0008788. doi:10.1371/journal.pntd.0008788. PMC 7595275. PMID 33119599.

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Powassan virus: Brief Summary ( англиски )

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Powassan virus (POWV) is a Flavivirus transmitted by ticks, found in North America and in the Russian Far East. It is named after the town of Powassan, Ontario, where it was identified in a young boy who eventually died from it. It can cause encephalitis, an infection of the brain. No approved vaccine or antiviral drug exists. Prevention of tick bites is the best precaution.

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Virus Powassan ( шпански; кастиљски )

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El Virus Powassan (POWV) es una enfermedad viral neuroinvasora de mortalidad relativamente baja causada por un virus del género flavivirus, transmitido exclusivamente por garrapatas, se ha visto que es una variante del virus de la encefalitis por garrapatas (TBEV). Se suele confundir con la enfermedad de Lyme.

Historia

El primer caso conocido ocurrió en 1958, en Ontario, Canadá donde un niño falleció en la ciudad de Powassan.[1]

Epidemiología

Esta enfermedad solo se registra en los grandes países del hemisferio norte, es decir, Rusia, Canadá, Estados Unidos (sector de los grandes lagos). No se tienen registros de casos en el hemisferio sur.[2]

Los casos producidos son aislados, poco frecuentes y por lo mismo poco estudiados en las Universidades y de poco interés para las grandes farmacéuticas.

Desde 1958 se han reportado en las estepas de Rusia y la Unión Europea, unos 2000 casos de encefalitis debida a flavivirus y unos 100 casos en los países de América del Norte.

Agente transmisor y linajes del virus

El virus POWV se transmite a través de las picaduras de la garrapata del tipo Ixodes scapularis (vector con mayor portabilidad), Ixodes cookei y varias otras especies de garrapatas Ixodes tales como garrapatas del género Dermacentor andersoni.

Los afectados están generalmente en contacto con animales domésticos infestados, o con contacto directo de partes expuestas de la piel (descalzos) con la tierra usada por animales de granja en sectores agrícolas donde existan pandemias de garrapatas.[3]

Basta con que la garrapata lleve solo una hora en el huésped para que el virus invada el torrente sanguíneo, a diferencia de la enfermedad de Lyme que produce invasión a las 36 a 48 horas de la picadura.[4]

Hasta la fecha se han reconocido dos flavivirus, llamados de linaje I y linaje II, este último asociado a las minúsculas garrapatas de patas negras del venado que es la misma que transmite otras enfermedades neuro virales, es muy abundante en los meses de junio y julio en los bosques de Minnesota.

Detección temprana

Existe una medición de laboratorio clínico a la reacción en la cadena de la polimerasa específica que se puede medir en sangre o líquido cefalorraquídeo con antígenos de alta especificidad y sensibilidad. También existe un test serológico del test ELISA de detección de antígenos IgG e IgM que se puede utilizar. El valor de las inmunoglobulinas IgM comienza a elevarse al quinto día tras la infección. Los anticuerpos dan positivos varios meses después de la infección.

Los síntomas aparecen entre una semana y un mes después de la picadura de garrapatas.[5]

Síntomas

  • Cefalea.
  • Convulsiones.
  • Vómitos compulsivos.
  • Debilidad y confusión mental.
  • Pérdida de la memoria.
  • Meningitis viral (inflamación de las membranas que recubren el cerebro y la médula espinal).
  • Encefalitis (inflamación del cerebro).

Tratamiento

Las personas afectadas de POWV no tienen cura, es decir no es reversible, no existen vacunas, solo es de tratamiento paliativo con intravenosas, sueros y corticoides.

Morbilidad

Para una población de 100 % de infestación, la tasa de mortalidad es de aproximadamente un 10-15 % de casos, un 50 % de los afectados con sobrevida tienen secuelas neurológicas persistentes de por vida tales como tics faciales, detrimento de la memoria, visión borrosa y otras complicaciones de origen neurológico. Otro 40 % afectado no desarrollan sintomatología alguna a pesar del daño neuronal.

Véase también

Bibliografía web

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Virus Powassan: Brief Summary ( шпански; кастиљски )

добавил wikipedia ES

El Virus Powassan (POWV) es una enfermedad viral neuroinvasora de mortalidad relativamente baja causada por un virus del género flavivirus, transmitido exclusivamente por garrapatas, se ha visto que es una variante del virus de la encefalitis por garrapatas (TBEV). Se suele confundir con la enfermedad de Lyme.

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Powassan virus ( италијански )

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Il virus di Powassan (POWV) è un arbovirus della famiglia Flaviviridae, genere Flavivirus, appartiene al IV gruppo dei virus a ((+) ssRNA). La specie Powassan virus comprende sia tale virus omonimo che il virus della zecca di cervo.[1] [2]

Il virus POWV ha come vettore le zecche dei generi: Ixodes spp, Dermacentor spp, Haemaphysalis spp. Animali ospiti sono i piccoli mammiferi, ed è diffuso in Russia, USA, Canada.[3]

Il virus fa parte dei Flavivirus patogeni per l'uomo, è, infatti, causa di encefalite nell'uomo.[3]

Note

  1. ^ (EN) Genus: Flavivirus - Flaviviridae - Positive-sense RNA Viruses, su International Committee on Taxonomy of Viruses (ICTV). URL consultato il 15 luglio 2020.
  2. ^ Claude M. Fauquet, M.A. Mayo, J. Maniloff, U. Desselberger and L.A. Ball, Virus Taxonomy: VIIIth Report of the International Committee on Taxonomy of Viruses, Academic Press, 15 luglio 2005, pp. 1257–, ISBN 978-0-08-057548-3.
  3. ^ a b Gould EA, Solomon T, Pathogenic flaviviruses, in Lancet, vol. 371, n. 9611, 2008, pp. 500-9, DOI:10.1016/S0140-6736(08)60238-X, PMID 18262042.

Bibliografia

Testi

Riviste

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Powassan virus: Brief Summary ( италијански )

добавил wikipedia IT

Il virus di Powassan (POWV) è un arbovirus della famiglia Flaviviridae, genere Flavivirus, appartiene al IV gruppo dei virus a ((+) ssRNA). La specie Powassan virus comprende sia tale virus omonimo che il virus della zecca di cervo.

Il virus POWV ha come vettore le zecche dei generi: Ixodes spp, Dermacentor spp, Haemaphysalis spp. Animali ospiti sono i piccoli mammiferi, ed è diffuso in Russia, USA, Canada.

Il virus fa parte dei Flavivirus patogeni per l'uomo, è, infatti, causa di encefalite nell'uomo.

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Vírus de Powassan ( португалски )

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Vírus de Powassan é um flavivírus (+ssRNA) transmitido por carrapatos do gênero Ixodes. O vírus recebeu o nome da cidade de Powassan, em Ontario, Canadá. A infecçao de humanos é rara, e só ocorre em regiões rurais ou selvagens da América do Norte e Rússia, onde há carrapatos de cervos.[1]

Patologia

Muitas pessoas não tem sintomas, por isso é difícil estimar o verdadeiro número de infectados. O powassan vírus, assim como muitos outros flavivírus, podem provocar encefalite viral (inflamação do cérebro) e meningite asséptica (inflamação das membranas que envolvem o cérebro e medula espinal). Os sintomas podem incluir febre, dor de cabeça, vômitos, fraqueza, confusão, perda de coordenação, dificuldades de fala e convulsões.[2]

Tratamento

Não há tratamento específico ou vacina, as medidas de suporte podem incluir hospitalização, suporte respiratório e fluidos intravenosos. Metade dos sobreviventes tem como sequelas dores de cabeça recorrentes, perda muscular e problemas de memória e a mortalidade é de 10%. [3]

Referências

  1. Centers for Disease Control and Prevention (2010). Powassan.
  2. Birge, Justin; Steven Sonnesyn (October 2012). "Powassan Virus Encephalitis" 18 (10): 1669–1671.
  3. Centers for Disease Control and Prevention (2010). Treatment of Powassan
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Vírus de Powassan: Brief Summary ( португалски )

добавил wikipedia PT

Vírus de Powassan é um flavivírus (+ssRNA) transmitido por carrapatos do gênero Ixodes. O vírus recebeu o nome da cidade de Powassan, em Ontario, Canadá. A infecçao de humanos é rara, e só ocorre em regiões rurais ou selvagens da América do Norte e Rússia, onde há carrapatos de cervos.

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